Zverejňovanie faktúr a objednávok

24.07.2025

Zverejňovaním faktúr a objednávok to celé začalo. Človek si len chcel pozrieť, za čo obec platí, a narazil na otázky, ktoré nikto nevedel poriadne vysvetliť.

Dňa 04.05.2025 som zaznamenala tieto faktúry a objednávky obce Budmerice.

Faktúry Obec Budmerice


Objednávky Obec Budmerice


Faktúry firmy Obecné služby Budmerice s.r.o., r.s.p.

Objednávky firmy Obecné služby Budmerice s.r.o., r.s.p.

Vzhľadom k veľkému množstvu nulových súm či už v prípade Obecného úradu alebo Obecných služieb Budmerice s,r.o., r.s.p som sa rozhodla požiadať o prešetrenie kontrolórku Obecného úradu. Email bol odoslaný 05.05.2025


Vážená páni hlavná kontrolórka,

obraciam sa na Vás ako občianka s podnetom na prešetrenie, či obec Budmerice a jej obchodná spoločnosť Obecné služby Budmerice s. r. o. r. s.p. plnia zákonné povinnosti týkajúce sa zverejňovania objednávok a faktúr v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám.

🔍 Zistené nedostatky:

1. Neúplné údaje – nulové sumy bez vysvetlenia: Mnohé zverejnené faktúry a objednávky obsahujú sumu 0,00 €, pričom nie je uvedené, či ide o skutočne bezodplatné plnenie, rámcovú zmluvu alebo
nedoplnene údaje.

V prípade obecnej firmy sa nulové sumy vyskytujú systémovo, a takmer žiadna objednávka ani faktúra neobsahuje reálnu cenu.

2. Obmedzený prístup k údajom: V prípade obecnej firmy nie je možné zobraziť všetky faktúry a objednávky naraz – používateľ musí klikať po jednej strane záznamov.

3. Nesprávna technická forma exportu: Aj keď je k dispozícii export , výstup je neúplný, zle formátovaný a nečitateľný a len zobrazené fa, čo znemožňuje akékoľvek spracovanie alebo kontrolu.

📌 Zákonné požiadavky: Podľa § 5b zákona č. 211/2000 Z. z. musia byť objednávky a faktúry zverejňované tak, aby boli pravdivé, úplné a použiteľné pre verejnosť. Zverejňovanie dokumentov bez sumy alebo v technicky neprístupnej forme túto požiadavku nespĺňa.

✅ Návrh na preverenie: Žiadam Vás ako hlavnú kontrolórku, aby ste preverili: Či obec aj obecná firma plnia zákonnú povinnosť zverejňovať objednávky a faktúry riadne, včas a v použiteľnej forme. Či obsahovo a technicky zverejnené údaje umožňujú občanom vykonávať efektívnu verejnú kontrolu. A v prípade zistených pochybení odporučili prijatie nápravných a systémových opatrení.


Pani kontrolórka odpovedala takmer okamžite, žiaľ odpoveď bola, že sa tým zapodievať nebude

Dobrý deň pani Hinnerová,

ďakujem za Váš podnet, hlavný kontrolór však vykonáva svoju kontrolnú činnosť výlučne na základe plánu kontrolnej činnost schváleného obecným zastupiteľstvom, prípadne ak ho o to požiada starosta, ak vec neznesie odklad. Výsledky kontrol sa predkladajú priamo zastupiteľstvu na jeho najbližšom zasadnutí. Ukladanie úloh iným spôsobom alebo orgánom a predkladanie správ inému orgánu ako obecné zastupiteľstvo zákon nepripúšťa.

Ubezpečujem Vás však, že aj pri výkone iných kontrol týkajúcich sa výdavkov obce sa vždy zameriam aj na zverejnenie zmlúv, faktúr a objednávok týkajúcich sa kontrolovaných výdavkov. Naposledy pri kontrole výdavkov na odpadové hospodárstvo, ktorá bola prerokovaná na poslednom zasadnutí OZ, bolo jedným z kontrolných zistení práve neskoré zverejnenie objednávok a ich zverejnenie s nulovou hodnotou - toto zistenie bolo predložené tak obci, ako kontrolovanému orgánu, aj obecnému zastupiteľstvu na vedomie, spolu s navrhnutými opatreniam na nápravu. Keďže na poslednom zasadnutí som sa nemohla zúčastniť, správu sme s poslancami OZ podrobne prebrali na pracovnom zasadnutí, na ktorom som sa zúčastnila práve z dôvodu prerokovania výsledkov tejto kontroly.

S pozdravom a prianím pekného dňa

Ing. Alena Gergelová, hlavná kontrolórka obce


Napriek tejto odpovedi som to stále nevzdávala a opäť kontrolórku kontaktovala

Vážená pani Ing. Gergelová,

ďakujem Vám za odpoveď a za vysvetlenie možností výkonu Vašej kontrolnej činnosti.

Dovoľujem si však poznamenať, že mám vedomosť o tom, že podľa § 18 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení síce vykonávate kontrolu najmä podľa schváleného plánu kontrolnej činnosti alebo na základe požiadavky starostu, zároveň však ako hlavná kontrolórka máte aj možnosť sama navrhovať kontrolné témy, ktoré považujete za dôležité.

Vzhľadom na môj záujem aktívne sa zapojiť do verejnej kontroly a podieľať sa na zlepšovaní správy vecí verejných, by som Vás rada požiadala o informáciu, ako ako občan môžem postupovať, ak chcem iniciovať kontrolu, napr. aj v iných oblastiach ako je len zverejňovanie faktúr a objednávok.

Budem vďačná za informáciu, aký je najvhodnejší spôsob podania takéhoto podnetu.

Ďakujem Vám za čas a želám príjemný deň.

S úctou,
Michaela Hinnerová


Odpoveď:

Dobrý deň,

občan môže iniciovať kontrolu prostredníctvom poslancov, ktorí ho v OZ zastupujú.

S pozdravom a prianím pekného dňa

Ing. Alena Gergelová, hlavná kontrolórka obce


Keďže sa mi odpoveď nezdala požiadala som o pomoc s odpoveďou a dostala som:

Dobry den,

kontrolor moze vykonat kontrolu aj z vlastnej iniciativy, resp. na zaklade podnetu. Samozrejme, je na rozhodnuti kontrolora podla zavaznosti podnetu, ci a kedy zaradi predmet podnetu medzi kontroly. To, ze pani kontrolorka vie, ze moze konat aj na zaklade podnetu vyplyva aj z jej vlastneho schvaleneho planu kontrolor na 1. polrok 2025. Prijimanie podnetov patri k cinnosti HK.


S pozdravom

Vladimir Sloboda

predseda OZ ZOMOS


Napriek tomu, že tu som neuspela musím konštatovať, že pani kontrolórka pripomienky pravdepodobne zobrala do úvahy a plán kontrol na 2. polrok 2025 zostavila tak, aby zverejňovanie skontrolovala. 


📌 Prečo je to dôležité? 

  1. Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám zaväzuje obec aj 100 % obecné firmy k tomu, aby zverejňovali úplné, pravdivé a použiteľné údaje o svojom hospodárení – a to vrátane faktúr, objednávok a zmlúv.

  2. Ak tieto dokumenty nie sú zverejňované správne, stráca sa základná možnosť verejnej kontroly. Občan nemá ako zistiť:

    • za čo boli verejné prostriedky minuté,

    • či nákup prebehol v súlade s rozpočtom a pravidlami hospodárenia,

    • či nevzniká konflikt záujmov (napr. pri nákupoch od známych osôb alebo firiem).

  3. Transparentnosť chráni aj samotnú obec – ak je všetko zverejnené správne a včas, je menej podozrení, nedorozumení a napätí v komunite. Dôvera obyvateľov sa buduje na základe faktov.

  4. Ak sú údaje neúplné (napr. 0 €), technicky nefunkčné alebo nezrozumiteľné, fakticky to znamená, že obec síce "formálne" zverejňuje, ale reálne zatajila podstatu – cenu a účel výdavku.


Na tento problém kontrolórka už upozorňovala

🟥 Na základe výrezu správy hlavnej kontrolórky (časť o prečerpávačke pri 16-bytovke):

  • Objednávka č. O8/0005/23 bola:

    • zverejnená až 28. 8. 2023, teda viac ako 10 dní po vystavení (14. 8. 2023) – čo je porušenie § 5b ods. 2 zákona č. 211/2000 Z. z.

    • neobsahovala cenu ani údaj o zálohe, čo je porušenie § 5b ods. 1 písm. a) bod 3

🟨 Napriek tomu bola v ten istý deň (28. 8. 2023) uhradená záloha 50 000 €.


A ako to vyzerá dnes po viac ako 3 mesiacoch? Faktúry Obec Budmerice už majú všetky uvedené sumy a objednávky Obecného úradu aj Obecných služieb Budmerice s.r.o., r.s.p. sú ešte stále občas bez súm a vysvetlenia. Pri Obecných službách Budmerice s.r.o., r.s.p. sú bez súm aj niektoré faktúry.

Vytvorte si webové stránky zdarma!